sâmbătă, 18 iulie 2015

Ars celebrandi

Nu știu dacă vi s-a întâmplat să fiți întrebați: „Părinte, de ce te grăbești la Sfânta Liturghie? Ai de celebrat, probabil, doar două Sfinte Liturghii cât e ziua de lungă, care este graba”?


Unii dintre noi nu ne-am confruntat cu o asemenea situație stânjenitoare şi asta, nu pentru că nu s-ar fi gândit nici un credincios laic la aceste întrebări ci, pentru că de multe ori, din rușine sau jenă, nu au îndrăznit să ne pună o astfel de întrebare. Deja, ne imaginăm diferite scenarii, cu răspunsuri şi reacții care mai de care mai „inteligente” din partea noastră sau a unora dintre confrații noștri. Şi totuși, dacă voim să fim sinceri cu noi, suntem de acord că uneori poate grăbim celebrarea Sfintei Liturghii pentru diferite motive, foarte importante pentru noi, însă nu atât de importante pentru credincioși, care au dreptul, şi nu moftul, de avea parte de Sfânta Liturghie bine celebrată, chiar şi în cursul săptămânii.

După ce a celebrat Sfânta Liturghie, într-o grabă de parcă se apropia sfârșitul lumii, părintele paroh îi anunța pe credincioșii săi scorul primei reprize a unui meci de fotbal, în care echipa sa preferată marcase un gol. Se grăbea, desigur pentru binele credincioșilor, pentru ca atât el cât şi credincioșii laici să se bucure din plin de a doua repriză. Aproape că nu știam pe după care stâlp să mă ascund. Uneori, am impresia că şi credincioșii s-au obișnuit, cu voie sau de nevoie, cu unele situații nepotrivite, încât nici nu mai dau prea multă importanță. Unii se revoltă şi se scandalizează în sinea lor, alții se consolează cu faptul că, indiferent de cum celebrează preotul Sfânta Liturghie, important e să aibă în comunitatea lor un slujitor al Domnului care să le ofere sfintele sacramente. Mă întreb, desigur retoric: am putea deveni mai ridicoli decât atât? Sigur că da. Parafrazându-l pe Sf. Ioan aș putea mărturisi că: „Dacă acestea s-ar scrie una câte una, cred că nici lumea întreagă nu ar cuprinde cărțile scrise” (In 21,25b).

A celebra cu demnitate Sfânta Liturghie spune multe despre preotul celebrant dar şi despre modul în care acesta îşi trăiește preoția:

1) Mai întâi de toate, pornind de jos, să celebrezi cu demnitate, respectând chiar şi unele rubrici şi canoane care probabil ţi se par banale, înseamnă că te respecți pe sine însuți. Dacă cineva se respectă, nu face lucrurile doar pentru a fi făcute, ci crede în reușita lor efectivă şi calitativă. Un lucru bine făcut înseamnă reușită şi succes pentru tine şi pentru comunitatea pe care o păstorești.

2) În al doilea rând, a celebra cu demnitate înseamnă a-i respecta pe credincioșii pe care îi ai în față ca parte activă a unui unic act de cult adus lui Dumnezeu. Dacă intrăm într-un restaurant ne așteptăm ca acel loc să fie nu doar adecvat, ci şi de calitate. Dacă, în pofida așteptărilor noastre, ceea ce găsim la restaurant şi ceea ce ni se servește, nu reflectă nota de plată primită la sfârșit, atunci cu siguranță, a doua oară vom evita localul. Cum ar trebui să fie în Biserică, la Sfânta Liturghie? Canonul 929 din Codul de Drept Canonic ne reamintește că veșmintele sacre în timpul celebrării nu sunt facultative ci obligatorii. Astfel, fie că celebrăm în sala de sport a unui liceu sau într-o pădure, pentru care evident trebuie să avem aprobarea expresă din partea Ordinariului locului, în nici un caz nu suntem scutiți de folosirea veșmintelor sacre obligatorii pentru celebrarea Sfintei Liturghii. În consecință, chiar şi în pădure este imperios să-i dăm respectul cuvenit lui Dumnezeu prin Sfânta Liturghie pe care o celebrăm. Cât respect vei reuși să oferi, atât respect vei reuși să primești. Putem oare pretinde o participare numeroasă şi activă din partea credincioșilor dacă noi nu reușim să oferim o Sfântă Liturghie de calitate? Nu am fi oare ipocriți în cererea noastră?

3) În al treilea rând, a celebra cu demnitate indică faptul că ai reușit să dezvolți în tine, încă din timpul Seminarului, capacitatea de a-i aduce lui Dumnezeu respectul cuvenit prin arta liturgică, căci dacă El nu a făcut lucruri de mâna a doua, atunci nici noi nu avem dreptul de a-i oferi lucruri nedemne de El. Iată de ce Jertfa Sfintei Liturghii trebuie să fie celebrată într-un loc sacru, un loc demn, cu vase sacre demne, pe un altar decent, cel puțin binecuvântat dacă nu consacra (cf. CDC, can. 932,§2). Nu există riscul de a banaliza Jertfa lui Cristos şi în consecință, de a deveni noi înșine banali.

Nu este vorba de a deveni sclavi ai rubricilor, ci tocmai de a fi coerenți cu Cristos pe care îl celebrăm şi îl mărturisim prin noi înșine. Misterul jertfei de iubire a lui Dumnezeu Unul Întreit din actul sacru liturgic nu trebuie să ne facă să cădem într-un sentimentalism liturgic, ci să ne îndrepte atenția şi inima spre caracterul său divin: „Euharistia este Cristos care ni se dăruieşte, edificându-ne încontinuu ca trup al său” (Sacramentum caritatis, 14). Să nu irosim momentele de calitate cu Dumnezeu.

Papa Benedict al XVI-lea ne aminteşte: „Ars celebrandi trebuie să favorizeze simţul sacrului şi folosirea acelor forme exterioare care educă la acest simţ, cum ar fi, de exemplu, armonia ritului, a veşmintelor liturgice, a mobilierului şi a locului sacru. Celebrarea euharistică are folos acolo unde preoţii şi responsabilii pastoraţiei liturgice se angajează să facă cunoscute cărţile liturgice în vigoare şi respectivele norme.[…] Simplitatea gesturilor şi sobrietatea semnelor propuse în ordinea şi în timpurile prevăzute comunică şi implică mai mult decât adăugirile artificiale nepotrivite. Atenţia şi ascultarea faţă de structura proprie a ritului, în timp ce exprimă recunoaşterea caracterului de dar al Euharistiei, manifestă voinţa slujitorului de a primi cu recunoştinţă docilă acest dar inefabil” (Sacramentum caritatis, 40).

pr. Ciprian Bejan-Piser