Termenul de
"actualizare" sau expresia "aventura unui nou început", fie
că provin de la Papa Ioan al XXIII-lea, sau din motto-ul Zilelor Catolice din
2012, ele descriu același mesaj.
Biserica trebuie să facă față nevoilor
timpului, care sunt mereu în schimbare, cu scopul de a rămâne relevantă și
eficientă în viața oamenilor. Biserica are astfel acea responsabilitate
permanentă de a pătrunde în viața concretă. Conciliul Vatican II, care a fost
deschis în mod solemn la 11 octombrie 1962 de Papa Ioan al XXIII-lea, a
fost un eveniment de pionierat în această privință.
La Conciliul Vatican II au luat
parte aproximativ 2800 părinți conciliari - Papa împreună cu episcopi din
întreaga lume – între anii 1962-1965, în Bazilica San Pietro din Roma şi au discutat
cu precădere asupra următoarelor chestiuni:
- Cum poate Biserica Catolică
proclama mesajul său în condițiile lumii moderne și în interiorul pluralismului
ideologic?
- Cum poate fi posibilă o reformă
a liturgiei și modul în care trebuie formați preoții pentru o nouă liturgie?
- Ce se întâmplă cu unitatea
creștinilor, cu ecumenismul, cum este organizat și în ce mod poate fi posibilă o
reconciliere între Biserică și iudaism?
Aceste întrebări importante au
fost discutate într-o perioadă de patru sau mai multe luni, fiecare perioadă
cuprinzând mai multe sesiuni de lucru. Urmarea acestor dezbateri a fost redactarea
celor 16 documente: patru Constituții, nouă decrete și trei declarații.
A fost numit
"Papă de tranziție", dar până la urmă el a provocat schimbări de
durată în Biserica Catolică: este Papa Ioan al XXIII-lea, supranumit şi „Il
Papa Buono”, din cauza modestiei sale și a apropierii sale de oameni. La câteva
luni după alegerea sa, el a anunţat convocarea unui Sinod Ecumenic. Imediat,
el a înfiinţat primul comitet de pregătire, urmând apoi înfiinţarea mai multor comisii
si secretariate.
Cele patru
sesiuni ale celui de-al XXI-lea Sinod Ecumenic
Conciliul
Vatican II s-a extins pe durata a patru sesiuni de lucru, fiecare cu o durată
de două-trei luni. Înaintea Conciliului au fost pregătite de către Curie
și de Comisia pregătitoare 72 de proiecte de texte (scheme), care au fost discutate
în cadrul Conciliului, unele modificate iar la unele chiar s-a renunţat.
2.540 membri ai Consiliului s-au
mutat în Bazilica San Pietro. După Sfânta Liturghie și o deschidere
solemnă și cuvântul de bun venit, părinții Conciliului a început discutarea
schemelor.
Cu toate că această primă
sesiune, în ciuda tuturor eforturilor, nu a produs rezultate scrise, ea a
subliniat interacțiunea primatului și a episcopatului, notată ca fiind cel mai tangibil
și, probabil, cel mai important rezultat în cadrul Bisericii. În plus, cu
o aproximare destul de reuşită, s-a realizat o convergență notabilă a părinților
în ceea ce priveşte întâlnirile și conversațiile intense avute în această
perioadă.
După ce Papa Ioan al XXIII-lea a
murit la 3 iunie 1963, a avut loc doua sesiune a Conciliului, condusă de un Papă
nou, ales la 21 iunie 1963, Paul al VI-lea (cardinalul Montini, arhiepiscop de
Milano).
Ca o noutate,
în această sesiune s-a remarcat prin alegerea a douăsprezece auditori din
rândul laicilor. În plus, a fost simplificată și accelerată stabilirea celor
patru moderatori ai Conciliului: cardinalii Julius Döpfner (Germania),
Giacomo Lercaro (Italia), Léon-Joseph Suenens (Belgia) și Grégoire-Pierre
Agagianian (Georgia) au preluat această sarcină. Noua procedură a dus la
majorități clare în sondaje și la realizări concrete. Ca rezultat al celei
de a doua sesiuni, la încheierea solemnă au fost promulgate două documente:
Constituţia despre liturgia sacră (Sacrosanctum Concilium)
Decretul privind Comunicaţiile Sociale (Inter Mirifica)
Constituţia despre liturgia sacră (Sacrosanctum Concilium)
Decretul privind Comunicaţiile Sociale (Inter Mirifica)
La sfârșitul sesiunii Papa Paul
al VI-lea a anunţat în mod surprinzător un pelerinaj în Țara Sfântă, care l-au condus
în 1964 în Iordania și în Israel.
Deschiderea (precum și încheierea)
sesiunii a treia a fost făcută prin concelebrarea sf. Liturghii făcută de Papa
împreună cu 24 de Părinți conciliari, care a fost o reprezentare expresivă a unicei
preoții a lui Hristos, a colegialităţii episcopale şi preoţeşti.
În această sesiune, pentru prima
dată, de asemenea, au luat parte auditori de sex feminin, în cea mai mare parte
Superioare ale ordinelor călugăreşti.
Temele centrale de discuție au
vizat relația Bisericii Catolice cu religiile necreștine, libertatea
religioasă, rolul Bisericii în lumea "modernă" (Schema 13), precum și
activitatea misionară a Bisericii.
Cea de a treia sesiune a propus ca
rezultat următoarele documente:
Constituţia dogmatică despre Biserică (Lumen Gentium)
Decretul despre ecumenism (Unitatis Redintegratio)
Decretul privind Bisericile Orientale (Orientalium Ecclesiarum)
Constituţia dogmatică despre Biserică (Lumen Gentium)
Decretul despre ecumenism (Unitatis Redintegratio)
Decretul privind Bisericile Orientale (Orientalium Ecclesiarum)
Papa Paul al VI-lea a mers
la 4 octombrie 1965, în numele Părinților Conciliului, la New York, pentru a
vorbi la ONU într-un mod mişcător despre pacea în lume.
La 18 octombrie, pentru prima
dată, în faţa Părinţilor Conciliului a vorbit un laic - bine-cunoscut ca un
apostol al lui Raoul Follereau. El a comentat schema 13, care tratează
despre rolul Bisericii în lumea "modernă" și asupra căruia, la final,
pe 16 decembrie, a fost exprimat un vot.
O dată cu lansarea documentelor
finale, Papa Paul al VI-lea a clarificat faptul că acest Conciliu îi transmite lumii
un mesaj de încredere. Punctul culminant a fost o declarație care a fost
făcută în acelaşi timp de Papa Paul al VI-lea la Roma și de Patriarhul
Ecumenic al Constantinopolului, Athenagoras I. Ea ridica simultan excomunicarea
reciprocă pronunţată cu 900 de ani în urmă de Roma și Constantinopol.
La 8 decembrie 1965 s-a celebrat
încheierea Conciliului printr-o Liturghie solemnă. Următoarele
documente au consfinţit încheierea celei de a patra sesiuni și, deci, a Conciliului
Vatican II:
Constituţia pastorală privind Biserica în lumea modernă (Gaudium et Spes)
Constituţia dogmatică despre Revelaţia divină (Dei Verbum)
Decret privind misiunea pastorală a episcopilor (Christus Dominus)
Decret privind adaptarea şi reînnoirea vieţii călugăreşti (Perfectae Caritatis)
Decretul privind formarea preoţească (Optatam totius)
Decretul privind apostolatul laicilor (Apostolicam Actuositatem)
Decretul cu privire la activitatea misionară a Bisericii (Ad gentes)
Decretul cu privire la slujirea şi viaţa preoţilor (Presbyterorum Ordinis)
Declaraţia cu privire la educaţia creştină (Gravissimum educationis)
Declaraţia cu privire la libertatea religioasă (Dignitatis Humanae)
Declaraţia cu privire la relaţia dintre Biserică şi religiile necreştine (Nostra Aetate)
Constituţia pastorală privind Biserica în lumea modernă (Gaudium et Spes)
Constituţia dogmatică despre Revelaţia divină (Dei Verbum)
Decret privind misiunea pastorală a episcopilor (Christus Dominus)
Decret privind adaptarea şi reînnoirea vieţii călugăreşti (Perfectae Caritatis)
Decretul privind formarea preoţească (Optatam totius)
Decretul privind apostolatul laicilor (Apostolicam Actuositatem)
Decretul cu privire la activitatea misionară a Bisericii (Ad gentes)
Decretul cu privire la slujirea şi viaţa preoţilor (Presbyterorum Ordinis)
Declaraţia cu privire la educaţia creştină (Gravissimum educationis)
Declaraţia cu privire la libertatea religioasă (Dignitatis Humanae)
Declaraţia cu privire la relaţia dintre Biserică şi religiile necreştine (Nostra Aetate)
Patru documente cheie cu un efect
de durată
Conţinutul a 4 documente
importante promulgate de Conciliu a adus profunde schimbări în Biserică.
Astfel, Constituția "Lumen
Gentium" a adus cu sine o nouă înțelegere a Bisericii, care este poporul
pelerin al lui lui Dumnezeu, în care toată lumea poartă responsabilitate.
Constituția
despre Liturgie, "Sacrosanctum Concilium", a produs în 1970 reforma cultului și a disciplinei
Sacramentelor, precum și introducerea limbii autohtone ca limbă liturgică
unică, în locul limbii latine.
În Constituția pastorală privind
Biserica în lumea modernă "Gaudium et spes", Conciliul a evidenţiat
mai ales problemele legate de modernitate. Aici se poate vedea şi invitația
Papei Ioan al XXIII-lea, care a solicitat o "actualizare" și, deci, o
deschidere necesară a Bisericii Catolice în lumina semnelor timpului.
Constituția dogmatică despre
revelația divină, "Dei Verbum" a recunoscut rezultatele și
legitimitatea cercetării științifice în Sfintele Scripturi.
În celelalte documente - decrete
și declarații – este vorba, printre altele, de libertatea religioasă și
dialogul consolidat cu alte credințe, probleme care astăzi sunt mai relevante
decât oricând. La acestea s-a referit Papa Benedict al XVI-lea, care a proclamat
"Anul Credinței", început la 11 octombrie 2012 - la 50 de ani de la
deschiderea Conciliului. În acest context, Papa a încurajat "redescoperirea
drumului de credință, pentru ca bucuria și entuziasmul reînnoite de întâlnirea
cu Cristos să devină mai evidente și mai clare" și să contracareze criza
profundă de credință din societatea modernă.
Sursa: http://www.dbk.de
Traducere pr. Eduard Soare
Sursa: http://www.dbk.de
Traducere pr. Eduard Soare