marți, 22 septembrie 2015

Preotul scriitor

În timpul vizitei sale în Cuba, Papa Francisc i-a dăruit lui Fidel Castro câteva cărţi cu tematică teologică şi religioasă. Câteva dintre ele îl au ca autor pe preotul Alessandro Pronzato (foto), expert în cateheză, în Biblie şi în răspândirea materialelor de teologie.
"Adevărata surpriză nu a fost aceasta. Sau, mai degrabă, nu a fost aceasta unica surpriză pe care mi-a făcut-o Papa Francisc, care pentru mine este un Papă al surprizelor". Adevărul este că pr. Alessandro Pronzato se poate lăuda cu ani mulţi de "frecventări" papale. Şi aproape întotdeauna, datorită cărţilor sale. A scris foarte multe: 135, pentru precizie. Şi faptul că duminica trecută, două dintre aceste cărţi, Gura noastră s-a deschis pentru a surâde şi Evanghelii incomode, au fost dăruite de Papa lui Fidel Castro, nu este decât unul dintre semnele de stimă pe care actualul Pontif i le-a arătat acestui preot specializat în a da mărturie despre Evanghelie, cu peniţa.

"Cu ceva timp în urmă, el însuşi mi-a trimis o carte de-a mea, Un preot se mărturiseşte, cu o dedicaţie lungă care se încheie cu o cerere de rugăciune pentru el şi cu aceste cuvinte: Cu multă recunoştinţă. Francisc".

Iar în cazul acesta vorbim despre o recunoştinţă care a crescut de-a lungul anilor. "Mi-a spus că atunci când era episcop şi apoi arhiepiscop de Buenos Aires se folosea de cărţile mele pentru a găsi idei pentru omilii". Dar surpriza cea mai mare "a fost o scrisoare lungă pe care mi-a trimis-o cu aproape o lună în urmă, când eram internat în spital din cauza unei infecţii. Un gest la care chiar nu mă aşteptam. De aceea, când am aflat că va duce cărţi de-ale mele lui Fidel, nu am fost aşa de surprins".

În aceste zile, pr. Alessandro se găseşte într-o casă de vacanţă, pe munţii care străjuiesc lacul Lugano, nu departe de capitala cantonului Ticino, în care el îşi are domiciliul de câţiva ani. "Episcopul meu (am avut mulţi care m-au iubit şi m-au încurajat să scriu) m-a întrebat unde vreau să merg pentru a continua în linişte apostolatul meu de comunicare. Eu am spus în Elveţia şi am ales să vin aici".

Pr. Pronzato, născut în 1932 şi preot din 1956, este originar din Murisengo, la mică distanţă de Portacomaro, satul de origine al familiei Papei Bergoglio. Însă primul Pontif care i-a arătat stima sa a fost Paul al VI-lea. "În anii '60 primele mele cărţi au trezit ceva polemici. În ambientul ecleziastic mulţi mă criticau pentru că acestea erau scrise în manieră divulgativă şi mă acuzau că am un stil prea jurnalistic. Încurajarea de a continua pe această linie mi-a venit direct de la papa Montini. M-a primit în audienţă şi mi-a zis deschis: Nu-i lua în seamă pe clevetitori, pentru că în zilele noastre aşa trebuie să se scrie".

Dintre multele cărţi pe care le-a scris, Evanghelii incomode este probabil cea care a avut cel mai mare succes. În 40 de ani a avut 40 de ediţii şi a fost tradusă îi 17 limbi. Însă cartea de care este cel mai legat, "cea care îmi place cel mai mult", este Meditaţii pe nisip, despre experienţa lui Charles de Foucauld, "de care am fost întotdeauna entuziasmat". Şi acest volum a avut, ca să spunem aşa, un "imprimatur" pontifical.

De data aceasta, Papă a fost Benedict al XVI-lea. "Am fost de mai multe ori în audienţă la el. Atunci când i-am dus această carte, i-am zis: Sanctitate, mi-au trebuit 40 de ani pentru a o scrie. Iar el, râzând, mi-a spus: Între timp, însă, aţi scris multe altele".

Ce înseamnă a scrie astăzi spiritualitate? "Cred în puterea cuvântului. Am descoperit faptul că a avea curajul de a propune gânduri diferite, provoacă şi stimulează conştiinţele".

Roberto I. Zanini, Parla don Pronzato, autore dei libri regalati dal Papa a Castro
Avvenire, 22.09.2015